Mezinárodní hudební festival Moravský podzim, o němž se minulý týden zmínil i britský list The Guardian, začíná. V úvodních šesti dnech, které spojuje téma Piano, čekají na posluchače mimořádné zážitky.
5. – 6. října, 15:00 Besední dům
Krátkou skladbičku na jednu stránku napsal Erik Satie v roce 1893. Našla se po jeho smrti, zapadená za klavírem, a s textem, že se má hrát velmi pomalu 840x za sebou. Přesně to se začne dít ve čtvrtek odpoledne ve foyer Besedního domu. „Je to velmi zvláštní, těžko zapamatovatelný motiv.
Sami jsme zvědaví, co to udělá s vnímáním člověka, když ji uslyší tolikrát za sebou,“ láká posluchače ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Kromě toho upozorňuje na další zajímavost projektu, a sice, že Besední dům bude lidem přístupný ve zcela nezvyklé době. Mohou přijít například ve dvě hodiny ráno. „Když jsme domlouvali pianisty na tento maraton, někteří z nich přímo projevili přání hrát v noci či nad ránem,“ doplňuje dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.
Pro návštěvníky bude připraveno zázemí ve vyklizené restauraci u foyer, mohou si odpočinout například na sedacích vacích, občerstvit se…. To vše v potemnělém Besedním domě.
6. října, 19:00 Stadion
Zahajovací koncert festivalu, při kterém zazní mimo jiné Janáčkova Sinfonietta v podání Filharmonie Brno a Hudby Hradní stráže a Policie ČR. To vše pod taktovou izraelského dirigenta Ilana Volkova.
Posluchači si mohou vychutnat hru na vynikající tympány brněnských bicistů. Mimochodem stejných, jako mají Berlínští filharmonikové. Tympány společnosti Dörfler se pyšní pověstí nejlepších nástrojů svého druhu na světě. „Někteří posluchači se nás po koncertně ptají, proč jsme nad tympány sklonění, když na ně zrovna nehrajeme. Je to kvůli dolaďování. Přírodní telecí kůže totiž reaguje na teplo a na vlhkost, takže je vlastně neustále ladíme,“ říká tympánista Filharmonie Brno Lukáš Krejčí.
Do nástroje prý stačí ťuknout prstem a vypnout kůži pomocí dolaďovací kliky. Spolu s kolegou Radkem Tomáškem mluví o osmi tympánech s obdivem a láskou. A přiznávají, že od prosince, kdy je získali, se trochu dohadují, kdo na ně bude hrát. „Není divu, když je srovnáme se těmi předešlými, je to jako když přesednete ze Škodovky do Mercedesu. Nástroje úplně jinak zní a mnohem lépe se ovládají,“ říká Radek Tomášek. Tympány mají plnější, širší a čistější tón. Kromě přírodní teletiny na tom mají zásluhu ručně tepané kotle z milimetr tlusté mědi.
Program koncertu:
HANNS EISLER Malá symfonie op. 29
ALEXANDR MOSOLOV Klavírní koncert č. 1 op. 14
ARTHUR HONEGGER Pacific 231 (Symfonická věta č. 1)
LEOŠ JANÁČEK Sinfonietta
7. října, 19:00 Besední dům
Hvězdný klavírista Pierre – Laurent Aimard na pódiu Besedního domu, hvězda, která v Brně ještě nevystupovala a hned tak vystupovat nebude.
V první polovině programu přednese cyklus dvanácti klavírních Etud Claudea Debussyho, v druhé potom Goldbergovy variace Johanna Sebastiana Bacha. Debussyho dílo se řadí mezi vrcholné klavírní skladby 20. století a jsou vyhlášenou zkouškou technické a interpretační úrovně. V tomto smyslu se o první knize etud hovoří jako o klavírní abecedě a o druhé knize jako o klavírním slovníku století.
Prubířským kamenem jsou i variace, které Bach napsal pro Johanna Gottlieba Goldberga. Ten o ně požádal, aby mu zpříjemnily bezesné noci. Podařilo se a mladý hrabě za ně Bachovi poslal uznalý honorář: zlatou číši naplněnou stovkou zlatých louisdorů.
8. října, 16:00 Besední dům
Výjimečný projekt pianisty Davida Greilsammera, který jej koncipoval jako hudební dialog mezi Domenicem Scarlattim a Johnem Cagem – dvěma mistry sonát, ovšem každého z nich na opačném konci časového období. Greilsammer koncert hraje mezi dvěma klavíry, na jednom sonáty Scarlattiho, na druhém – preparovaném klavíru, tedy takovém, který má na strunách položený kovové předměty výrazně měnící zvuk nástroje, sonáty Johna Cage, a to střídavě a bez pauz. Greilsammer spojil tyto dva autory na základě jistých podobných přístupů k sonátové formě a rozvinul tak podnětný dialog, při němž se jakoby stírá dvě stě let, která mezi oběma skladatel od sebe dělí,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš. The New York Times označil recitál za jednu z nejdůležitějších hudebních událostí roku 2014.
Ukázka zde: https://www.youtube.com/watch?v=LWDRlO2rZug
8. října, 20:00 Besední dům
Ruský futurismus a česká avantgarda
Německý klavírista Steffen Schleiermacher má neúnavnou snahu odhalovat a připomínat méně známé kapitoly novodobé hudební historie, což ho přivedlo k sestavní programu nedělního večera. Skladatele, jejichž díla zazní, spojuje to, že je ve slibném rozletu zarazil režim – ať už nástup stalinismu nebo fašismu. Kromě toho sklady pojí i to, že jsou uváděné pouze vzácně, posluchači taj nemají příliš šancí slyšet je naživo.
ALEXANDER MOSOLOV Dvě nokturna
NIKOLAJ OBUCHOV Reflet sinistre, Creation de l’or
NIKOLAJ ROSLAVEC Pět preludií
ARTHUR LOURIÉ Syntézy
LEONID POLOVINKIN Foxtrot
PAVEL HAAS Suita
ERVÍN SCHULHOFF Ragtime a One Step z cyklu Pět pitoresek op. 31
JAROSLAV JEŽEK Bugatti step
LEOŠ JANÁČEK Sonáta es moll 1. X. 1905 „Z ulice“
Kontakt pro media:
Kateřina Konečná, vedoucí oddělení PR a marketingu
+420 775 426 040