Čas
(STŘEDA) 19:00 - 21:10
30% u 3 různých koncertů / 40% u 4 koncertů / 50% u 5 a více koncertů
Popis
JOHANN STRAUSS ml. Netopýr, předehra k operetě, Pochod brněnské národní gardy op. 58 ERICH WOLFGANG KORNGOLD / arr. FRANZ KOPRIVA Straussovy příběhy op. 21 RICHARD STRAUSS Valčík
Popis
JOHANN STRAUSS ml.
Netopýr, předehra k operetě,
Pochod brněnské národní gardy op. 58
ERICH WOLFGANG KORNGOLD / arr. FRANZ KOPRIVA Straussovy příběhy op. 21
RICHARD STRAUSS Valčík z opery Růžový kavalír op. 58
JOHANN STRAUSS ml.
Studentská polka op. 263
Na Labi, valčík op. 477
Indigo, pochod op. 349
Císařský valčík op. 437
Výletní vlak, polka op. 281
DMITRIJ ŠOSTAKOVIČ Valčík č. 2 z Jazzové suity č. 2
ERICH WOLFGANG KORNGOLD Straussiana
JOHANN STRAUSS ml.
Elektromagnetická polka op. 110
Na krásném modrém Dunaji, valčík op. 468
Třesky plesky polka op. 214
Filharmonie Brno
dirigent Michel Tabachnik
O přestávce Vás srdečně zveme na Novoroční přípitek ve foyer.
Brněnská filharmonie byla ustavena jako Státní filharmonie Brno k prvnímu lednu 1956 a týž den provedla svůj první koncert (byť ještě nikoli pod svým názvem). Od té doby pořádá své novoroční koncerty pravidelně (s výjimkou roku 2021, kdy byl koncert kvůli pandemii zrušen) a symbolicky tak jimi nejen vítá příchod nového roku, ale slaví i své narozeniny, v roce 2025 již devětašedesáté. V něm si mimo jiné budeme připomínat dvousté výročí narození „krále valčíků“ Johanna Strausse mladšího. Nejen s jeho hudbou vykročíme do „straussovského“ roku pod taktovkou Michela Tabachnika, který na dirigentském stupínku před brněnskými filharmoniky stanul v minulosti již dvakrát a pokaždé dokázal strhnout orchestr k energickému výkonu a publikum k nadšeným ovacím.
Johann Strauss ml. 200
Vídeň devatenáctého století byla městem měšťanské společnosti, která si zakládala na tom, že umí žít a bavit se; vyvážela-li Vídeň v uplynulých dobách svou hudbu do šlechtických kapel celé monarchie, učila teď svým valčíkem tančit celou Evropu. Nejen ovšem valčíkem – dokázala si přizpůsobit a přivlastnit lidové taneční formy z celé monarchie, především pak českou polku a vybavit tento dvoudobý protějšek třídobého valčíku takovou spoustou mimohudebních představ, že jenom názvy stovek tehdy repertoárních polek čteme dnes jako literární reportáž tehdejšího života a společenských i osobních zájmů, jež ho utvářely. Klíčovou roli v tom sehrál Johann Strauss mladší (1825–1899), který se sice hudebně vzdělal proti vůli svého otce (a předchůdce), proslulého vídeňského kapelníka a jednoho ze zakladatelů valčíkové éry, záhy ale vyrostl v jeho důstojného soupeře a po jeho smrti i dědice – spojil oba soupeřící orchestry a učinil z nich těleso sklízející dlouhá léta úspěchy na dvou kontinentech. Rozumí se s jeho vlastními skladbami, jichž vychrlil několik set a dosáhl jimi vrcholů zábavné a taneční hudby své doby, zejména co se valčíků a polek týče. Když pak do Vídně dorazila Offenbachova pařížská opereta, poznal další svou příležitost a jal se tvořit její vídeňskou podobu. Navzdory tomu, že je hudba Johanna Strausse ml. pokládána za lehkou múzu, ovlivnila nejen autory tzv. vyššího populáru, ale také skladatele hudby v pravém slova smyslu vážné.
Místo
Janáčkovo divadlo
Rooseveltova 31/7, 602 00 Brno