Čas
(ČTVRTEK) 19:00
30% u 3 různých koncertů / 40% u 4 koncertů / 50% u 5 a více koncertů
Popis
MAURICE RAVEL Le tombeau de Couperin (Náhrobek Couperinův ROBERT SCHUMANN arr. Takeshi Moriuchi Frauenliebe und leben (Láska a život ženy), písňový cyklus op. 42 v úpravě pro mezzosoprán a komorní orchestr
Popis
MAURICE RAVEL Le tombeau de Couperin (Náhrobek Couperinův
ROBERT SCHUMANN arr. Takeshi Moriuchi Frauenliebe und leben (Láska a život ženy), písňový cyklus op. 42 v úpravě pro mezzosoprán a komorní orchestr
JOHN ADAMS Eros Piano pro klavír a komorní orchestr
WOLFGANG AMADEUS MOZART Symfonie č. 29 A dur KV 201
Markéta Cukrová mezzosoprán
Filharmonie Brno
dirigent Takeshi Moriuchi klavír
Ravelova pocta francouzskému baroku
Maurice Ravel vstoupil do první světové války jako dobrovolník, ale pro těžká onemocnění byl propuštěn; válečné události nicméně zanechaly stopy i na průběhu jeho tvůrčího vývoje – začal se vzdalovat impresionismu (jehož byl spoluzakladatelem) a stále víc obdivoval francouzské baroko, zejména hudbu pro klávesové nástroje. V průběhu válečných let 1914–1917 pracoval na šestidílném klavírním cyklu, jemuž dal název Tombeau de Couperin; vzdal v něm hold Françoisi Couperinovi (1668–1733), hlavnímu představiteli clavecinové hudby. Tombeau sice znamená náhrobek, ale také jen nápis na něm, oslavující zemřelého, prakticky tedy posmrtnou poctu. V roce 1919 z ní skladatel čtyři čísla instrumentoval pro menší orchestr; zbylá dvě zpracovali v průběhu dalších let různí skladatelé a dirigenti.
Schumann, mistr romantické písně
Robert Schumann (1810–1856) prožil svůj pohnutý život po boku nejslavnější světové klavíristky 19. století. Claru Wieckovou, dceru svého klavírního učitele Friedricha Wiecka, si musel vydobýt soudním procesem, protože Wieck Schumanna (který si úporným studijním úsilím u klavíru trvale ochromil ruku) pokládal za partnera, s nímž nebude mít jeho dcera snadný život. Clara však se Schumannem vytvořila výjimečný pár, který se dokázal vzájemně umělecky inspirovat. Těžištěm Schumannovy tvorby byla dlouho klavírní hudba, avšak sňatek uzavřený roku 1840 jej podnítil k nebývale plodné činnosti na poli tvorby písňové. V roce 1840, „Schumannově písňovém roce“, vzniklo hned několik pozoruhodných cyklů, mezi nimi Láska a život ženy na básnické texty Adelberta von Chamisso. Autorem orchestrální verze Schumannova cyklu je Takeshi Moriuchi, japonský dirigent a klavírista, jeden z protagonistů tohoto koncertu; sólového partu se ujme mezzosopranistka Markéta Cukrová.
Eros Piano
Hudbu Johna Adamse (1947), jednoho z nejvýznamnějších amerických skladatelů současnosti, mají brněnští filharmonikové „zarytou pod kůži“: v nedávné době uvedli v Brně jeho Doctor Atomic Symphony, Chamber Symphony, na královéhradeckém Hudebním fóru skladbu City Noir a na inauguračním koncertě šéfdirigenta Dennise Russella Daviese Harmonielehre, kterou s ním následně představili i na Pražském jaru. Eros Piano z roku 1989 je Adamsovým prvním klavírním koncertem, jemuž jako inspirace posloužily klavírní koncert riverrun proslulého japonského skladatele Toru Takemitsua a hra legendárního amerického jazzového klavíristy Billa Evanse. Premiéra se uskutečnila 24. listopadu 1989 v londýnské Queen Elizabeth Hall v podání Paula Crossleyho a Londýnské sinfonietty pod taktovkou autora. V Brně jej Takeshi Moriuchi provede ve dvojroli sólisty a dirigenta. Doplňme, že Adams po Eros Piano zkomponoval ještě dva klavírní koncerty: Century Rolls (1996) a Must the Devil Have All the Good Tunes? (2018); poslední vznikl pro hvězdné interprety – klavíristku Yuju Wang, Losangeleskou filharmonii a dirigenta Gustava Dudamela.
Mozartova Devětadvacátá
Symfonie č. 29 A dur je jednou z nejzajímavějších a nejvypilovanějších symfonií, které Wolfgang Amadeus Mozart složil během dvouletého období bohatého na tvorbu v tomto žánru. Dílo vzniklo roku 1774, nedlouho poté, co se osmnáctiletý Mozart vrátil se svým otcem ze Salcburku do Vídně.
Obsazení orchestru najdete zde
Program koncertu najdete zde
Již brzy zveřejníme program nové sezony, sledujte naše stránky.
Abonmá nové sezony v předprodeji Filharmonie Brno na ulici Besední i online budou v prodeji od 27. 5. 2024.
Obnovení abonmá je však možné ihned po doručení rezervačního e-mailu, který Vám potvrdí, že jsou Vaše místa v nové sezoně již k dispozici. Koupit si je můžete online, ale rádi Vás přivítáme i v předprodeji.
Vstupenky na jednotlivé koncerty a Sezona na míru bude v prodeji od 17. 6. 2024.
Místo
Besední dům
Komenského náměstí 534/8, Brno