Ne18ČVN19:00BCO ROZŠIRUJE REALITU KAMENNÉ KOLONIE.
BCO ROZŠIŘUJE REALITU BESEDNÍHO DOMU. /
EXPOZICE NOVÉ HUDBY
ANDRIESSEN, NEJEDLÝ, NEJTEK, VARÉSE19:00 Besední dům

Čas

(NEDĚLE) 19:00

LZE KOUPIT SE SLEVOU „FESTIVAL NA MÍRU“. SYSTÉM VÁM AUTOMATICKY ZAPOČÍTÁ SLEVU PŘI KOUPI
2 různých koncertů -20%   /   3 koncertů -30% / 4 koncertů -40%   /   5 a více koncertů -50%

Popis

Soubor Brno Contemporary Orchestra se věnuje soudobé hudbě s přesahy k dalším uměleckým formám. Pro festival připravil projekt, který je věnován schopnostem hudby komentovat a rozšiřovat realitu za pomoci svých imanentních prostředků. Ve zdech Besedního domu se nacházejí cihly z Kohnovy cihelny, jejíž zaměstnanci si vybudovali Kamennou kolonii. Pomocí koláže legendárních skladeb dvacátého století a premiérové skladby Michala Nejtka se BCO pokusí rozšířit realitu Besedního domu o historickou i současnou zvukovost Kamenné kolonie. Zazní Hyperprism Edgarda Varéseho, Workers Union Luise Andriesena a světová premiéra kompozice Michala Nejtka a literárního dramaturga Radima Nejedlého.

 

Nedělní projekt symbolicky propojí obě místa a „dva české národy“ žijící v Brně v polovině 19. století. „Na jedné straně ten, který si mohl dovolit objednat služby Theophila von Hansena a ten druhý, který do úmoru dřel v brněnských továrnách. Moc se nepotkávali, i když obyčejným lidem se už tenkrát oháněli všichni,“ vysvětlil dramaturg Brno Contemporary Orchestra Viktor Pantůček. Na spoluobjednávku orchestru a festivalu vznikla kompozice The Stone Colony Michala Nejtka. „Mám dojem, že hudba, a nová hudba zvláště, má smysl pouze tehdy, pokud je v jejím nitru skryta nějaká životodárná emoce, nějaké duchovní pozadí, které může živit a napájet roztodivné tvary a různý materiál. Do skladby jsou zaklety dvě dělnické písně, jejichž výraz a význam je protikladný a z tohoto napětí vyrůstá, jak doufám, nová kvalita. Skladba je věnována brněnské Kamenné kolonii a všem, kteří doufají v nové a lepší zítřky,“ popsal svoji kompozici Nejtek.

Nejprve se z Červeného kopce rozezní fanfáry, dechovka zhudebňující dělnickou písničku Kluci ze Staráku, kterou zpívávali flamendři v cihlářské hospůdce. V následné poněkud posmutnělé písničce Hodina za hodinou se přidávají dřeva, bicí a nahrávky roztroušeny po kolonii. Posluchači se mohou procházet a dotvářet si vlastní podobu skladby.

Nejtkova kompozice zazní i na večerním koncertě v Besedním domě, doplní ji ještě další čtyři skladby. Nejprve Hyperprism Edgara Varese, jejíž premiéra před sto lety skončila prý ostudou. „Je určena pro dechy a velkou skvadru bicích a překračuje tři rozměry, jež jsme schopni sledovat. O množství skladeb jsme četli, že jsou výborné, aniž bychom je slyšeli, o této si můžeme přečíst, že je to propadák, a rozhodně stojí za poslouchání. Je jiná, spontánně improvizační, ačkoliv striktně notová,“ řekl Pantůček. Následující skladbu JMF pro DM zkomponoval Daniel Matej v obsazení pro různé nástroje, v Brně zazní ve verzi pro instrumentální soubor bez zjevného sólisty. „Jedná se o slovní partituru, v níž zcela chybí tradiční notový zápis a veškeré pokyny k akci jsou vyjádřeny slovními instrukcemi,“ uvedl Matej.

 

Akce v Kamenné kolonii začíná v 15.00 a je bez vstupného.

Koncert v Besedním domě začíná v 19.00.

 

Edgar Varese

Hyperprism (1922–1923) 5‘

 

Daniel Matej

JMF for DM (2019–2022) 9‘

 

Anonym / Michal Nejtek

Kluci ze Staráku (2023) 3‘

 

Michal Nejtek

The Stone Colony (2023)15‘

 

Louis Andriessen

Workers Union (1975) 20‘

 

 

BCO – Brno Contemporary Orchestra

dirigent Pavel Šnajdr

 

 

 

Místo

Besední dům

Komenského náměstí 534/8, Brno