TISKOVÁ ZPRÁVA Brno, 24. 2. 2023
Filharmonie Brno se před dvěma dny vrátila z amerického turné – nejzásadnějšího v historii orchestru. V sedmi městech pěti států představila mix méně známé české hudby a soudobé americké tvorby. „Je neuvěřitelné, jak nadšeně to tamní publikum přijalo. Přiznávám, že jsme měli lehké obavy, jak budou reagovat na Martinů nebo Janáčka, ale po jejich skladbách se vždy strhl takový potlesk, jaký u nás známe jen ze závěrů koncertů,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Turné filharmonici zahájili na nejslavnějším pódiu světa: v newyorské Carnegie Hall. Právě tam posluchači aplaudovali ve stoje po první půli, která patřila českým autorům. Druhá půle pak rozpoutala v sále šílenství. Na programu totiž byla Symfonie č. 12 „Lodger“ Philipa Glasse, jednoho z největších současných skladatelů, který na koncert osobně přišel. I proto, že jeho dílo zaznělo v newyorské premiéře. Posluchači jej vítali ovacemi ještě před tím, než se začala jeho symfonie hrát. „Po Carnegie touží bezpochyby každý hudebník. Pro mě jako pro Američana to byl velmi emotivní zážitek i díky tomu, že jsem se tam po několika letech viděl se svou rodinou. Byl jsem pyšný na to, že jim mohu hrát se svým orchestrem a na takovém místě,“ uvedl sólohornista Filharmonie Brno Nicolas Perez.
Na dvou koncertech filharmonici vystoupili s místními hudebníky: v michiganském Ann Arboru a texaském Lubbocku. Na programu tam totiž byla Janáčkova Sinfonietta, která vyžaduje tzv. bandu, tedy posílené žestě. „Kromě toho jsme v Ann Arboru zapojili do Glagolské mše i tamní stodvacetičlenný sbor a sólisty,“ uvedl manager orchestru Pavel Šindelář. Doplnil, že za oceán mířilo 86 filharmoniků, kteří ve státech absolvovali šestnáct vnitrostátních přeletů. Při některých se orchestr musel rozdělil na poloviny, protože se do jednoho letadla nevešel. „Celé turné bylo produkčně nesmírně náročné. Přeprava hudebníků, nástrojů, pojištění nástrojů a speciální certifikáty pro vzácné rostlinné i živočišné materiály v nich obsažené, pracovní víza, očkovací certifikáty. To je jen zlomek toho, co jsme museli vyřídit,“ informoval manager orchestru Pavel Šindelář, který turné produkčně připravoval a orchestr celou dobu doprovázel.
Akce se podle něj začala připravovat v podstatě již od příchodu šéfdirigenta Dennise Russella Daviese do Brna před pěti lety. „V Americe se narodil, začal tam kariéru, má tam spoustu vazeb a kontaktů. Hned po svém nástupu k nám říkal, že jako orchestr musíme vyjet za oceán. Jasné obrysy získalo turné před dvěma lety a poslední rok už to byla intenzivní každodenní práce,“ uvedl Šindelář.
Program každého koncertu se chystal speciálně pro místo, kde zazní. Proto se například v Kansas City jako sólistka připojila Laurie Anderson se svojí skladbou Amelia, věnovanou Amelii Earhart, první ženě, která obletěla svět – a která se narodila pár kilometrů od Kansasu. V Ann Arboru byl zase na programu William Bolcom, autor, který žije kousek od města.
Sóloklarinetista Lukáš Daňhel byl nadšený nejen z reakcí publika, ale také z koncertních sálů. „Podle mě byl nejlepší sál v Kansas City. Ta akustika! Ocení ji nejen posluchači, ale i my. Hráli jsme tam Dvořákova Othella, v partu mám ze zkoušek v jednom místě poznamenáno, že mám hrát hlasitěji. Tam mě ale šéfdirigent naopak několikrát tlumil. Chci tím říct, že díky špičkové akustice se velmi dobře slyšíme navzájem a můžeme si doslova hrát se zvukem svých nástrojů, jejich barvou, zacházet do takových pianissim, která jsou v jiných sálech nemyslitelná,“ upozornil Daňhel. To, že byly všechny sály plné a také to, jak publikum reagovalo, označil za zázrak. „Bez nadsázky. Nikdy by mě nenapadlo, jak vřele tam přijmou hudbu, kterou v podstatě neznají, a že jich přijde na neznámý evropský orchestr tolik. Ty dojmy jsou neskutečně silné,“ doplnil.
Filharmonie Brno se do Spojených států amerických vrátila po bezmála padesáti letech. Celé turné ji řídil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Jako sólisté se s orchestrem představili pětinásobná držitelka Grammy Angélique Kidjo, varhaník Christian Schmitt, klavíristka Maki Namekawa a performerka Laurie Anderson.
Turné se mohlo uskutečnit díky významné finanční pomoci Magistrátu města Brna, Jihomoravského kraje, Ministerstva kultury České republiky a projektu Národní plán obnovy financovaným Evropskou unií. „Velmi za to děkujeme. Díky jejich podpoře se tisíce Američanů dozvěděli o tom, že existuje Martinů nebo Janáček. Po koncertech za námi mnozí lidé chodili, ptali se nás, kde leží Brno a jestli tu ten Janáček skutečně vytvořil takové věci. Byla to skvělá reprezentace české hudby i České republiky,“ uzavřela Kučerová.
Fotografie z turné ke stažení zde.
Kontakt pro média Kateřina Konečná, vedoucí PR a marketingu Filharmonie Brno
+420 775 426 040 katerina.konecna@filharmonie-brno.cz