TISKOVÁ ZPRÁVA Brno, 21. 1. 2020
International Classical Music Awards. Nominace na Grammy. Nejen tato ocenění získalo Requiem současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana. Dílo věnované obětem arménské genocidy v roce 1915 zazní v Besedním domě v české premiéře. Navíc za osobní účasti autora a pod taktovkou Alexandera Liebreicha, který dal podnět ke vzniku skladby. Sólových partů se ujme sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond. Právě osoba autora, dirigenta a zmíněných sólistů pojí dohromady oceňovaná nahrávka z roku 2017. „Requiem je mimořádně sugestivní skladba, která propojuje svět Orientu a Okcidentu. Jeho základem je latinský liturgický text příznačný spíše pro západní kulturu protkaný vlivy liturgického zpěvu ortodoxní církve a východní lidové hudby,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.
Mansurjan komponoval skladbu v roce 2011 na objednávku Mnichovského komorního orchestru, berlínského sboru RIAS a Alexandra Liebreicha. Latinu zvolil místo arménštiny proto, aby se interpreti nepotýkali s jazykovou bariérou. „Musel jsem důkladně pracovat s textem jak z hlediska přízvuků, v čemž jsem si nechal radit, tak z hlediska významového, fonetického i z hlediska tradice. Mou snahou bylo spojit latinská slova s tradicí arménské monodické duchovní písně. A stala se zvláštní věc. Když jsem komponoval, ztrácel jsem reálné vnímání jazyka – píšu na arménský, nebo na latinský text? Hudební myšlení má stejně tak silný vliv na jazyk, jako má jazyk na hudbu,“ uvedl v rozhovoru pro aktuální vydání časopisu Harmonie Mansurjan.
Mimořádně sugestivní, třičtvrtěhodinová skladba zazní v druhé půli večera. Kromě sólistů a orchestru se v ní představí také Czech Ensemble Baroque Choir sbormistryně Terezy Válkové. Ten otevře večer dvěma duchovními kantátami J. S. Bacha. Nejprve Kantátou č. 32 Liebster Jesu, mein Verlangen (Nejmilejší Ježíši, má touho) a poté Kantátou č. 68 Also hat Gott die Welt geliebt (Neboť Bůh tak miloval svět). Obě pocházejí z doby, kdy Bach působil jako kantor v lipském kostele sv. Tomáše a kdy kantáty komponoval nejintenzivněji.
Těžištěm první skladby je dialog mezi Duší a dvanáctiletým Ježíšem. Na úvodní tesknou melodii hoboje navazuje sopránová árie, v níž Duše hledá Ježíše. „Druhou kantátu rámuje úvodní jásavý sbor v rytmu siciliany a motetový sbor finální, doprovázený instrumentálním souborem colla parte (tj. podřízeným vůdčímu hlasu) rozšířeným o cink, dřevěný hudební nástroj s nátrubkem, a o tři pozouny. Vzájemně tvoří výraznou protiváhu. Protiklad biblického textu kdo v něho věří – kdo nevěří, tedy možnost výběru mezi spásou a soudem, se v hudebním zpracování odráží vskutku působivě v podobě dvojité fugy s kontrastními tématy,“ uvedl Mikeš.
Koncert se koná ve čtvrtek a v pátek v Besedním domě od 19.30. Oběma předchází setkání se sklenkou vína, na kterém se posluchači dozvědí zajímavosti o skladbách, které později uslyší v sále. Tentokrát na besedu zavítá Tigran Mansurjan i Alexander Liebreich, zájemci si tedy mohou donést jejich nahrávky k podpisu. Setkání se koná od 18.15 do 19.00 v ředitelském salonku Besedního domu a kvůli omezené kapacitě je potřeba registrovat se předem na adrese katerina.konecna@filharmonie-brno.cz.
Čtvrteční koncert je vyprodán, k mání jsou vstupenky Stání+, na pátek zbývá necelých dvacet míst. Vstupenky jsou k dostání v předprodeji, na místě nebo online na webu filharmonie-brno.cz.
Kontakt pro média Kateřina Konečná, vedoucí PR a marketingu Filharmonie Brno
+420 775 426 040 katerina.konecna@filharmonie-brno.cz