TISKOVÁ ZPRÁVA
Brno, 27. dubna 2018
Dvořákova Symfonie č. 1 a Harmonielehre Johna Adamse. To je program zahajovacího koncertu nadcházející 63. sezony Filharmonie Brno a zároveň inauguračního koncertu nového šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese, který podepsal s orchestrem smlouvu na čtyři roky. „S hrdostí a nadšením představuji programy koncertů své první sezony ve funkci šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno: s hrdostí proto, že jsem se stal součástí skvostné hudební tradice Brna a jeho filharmonie, a s nadšením proto, že ke skladatelům, kteří jsou s orchestrem dlouho spojováni, se zde přidávají ti, s nimiž spolupracuji již více než padesát let – mnozí z nich se stali mými důvěrnými přáteli,“ uvedl nový šéfdirigent.
Mezinárodní kritika označuje Daviese za jednoho z nejodvážnějších a nejinovativnějších dirigentů klasického repertoáru, který vyniká rozpětím od baroka až po soudobou tvorbu. K té má blízký vztah díky osobním vztahům s významnými soudobými umělci. Mezi jeho přátele patřili či patří například Luciano Berio, Wiliam Bolcom, John Cage, Philip Glass, Aaron Copland, Hans Werner Henze či Michael Nyman, jejichž mnohá díla uváděl ve světové premiéře. „Je to bezpochyby nejvýznamnější šéfdirigent, který kdy stál v našem čele, jedná se o mezinárodně uznávanou osobnost,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Kromě Daviese získal orchestr počínaje nadcházející sezonou také stálého hostujícího dirigenta, Brňana Roberta Kružíka.
Dennis Russell Davies na sebe vzal roli sólisty a hlavní tváře sezony 2018/2019. Za dirigentský pult se postaví celkem sedmnáctkrát, z toho se třikrát představí i jako pianista v Mozartově Klavírním koncertu č. 24 c moll. Kromě toho připravil dva klavírní recitály: se svojí životní partnerkou Maki Namekawou provede skladby Reicha, Adamse a Glasse (23. března 2019), s houslistkou Yumi Hwang-Williams skladby Debussyho, Schumanna a Harrisona (26. března 2019).
Nastávající sezonu, stejně jako předešlé, charakterizují neotřelé kombinace hudby starších i novějších období. „Příprava sezony s takovou uměleckou osobností, jakou je Dennis Russell Davies, pro mě byla silným zážitkem a cennou zkušeností. Šéfdirigentova jasná představa o podobě sezony a zároveň jeho otevřenost k diskusím, které jsme spolu nad programy a hostujícími sólisty i dirigenty vedli, vyústila do vyprofilované, objevné a jsem přesvědčen, že vyvážené koncertní nabídky,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Stěžejními dramaturgickými liniemi sezony jsou příznačně americká klasika 20. století (mj. Ives, Bernstein, Harrison, Corigliano či Adams) a česká známá i méně uváděná hudba (Voříšek, Dvořák, Suk, Martinů ad.). „Hudební mozaika celé sezony je ale samozřejmě mnohem pestřejší. Každý program jsme sestavovali s vidinou jedinečnosti a vzájemné komunikace mezi skladbami. V 63. sezoně bychom tak v Brně měli být svědky nikoli „pouhých“ koncertů, ale skutečných hudebních Událostí, ať už budou pod taktovkou Dennise Russella Daviese či dalších dirigentů,“ zdůraznil Mikeš.
Pro posluchače jsou stejně jako loni připraveny tři základní orchestrální abonentní řady (Filharmonie na Stadionu, Filharmonie doma I, Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“) se čtrnácti programy resp. jedenatřiceti koncerty. Připraveno je i sedm mimořádných koncertů. Kromě toho nechybí oblíbené Rodinné abonmá, série Veřejných generálních zkoušek, řada Jazz & World Music či cyklus Mladá krev, ve kterém se představí členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno. „Oproti loňsku jsme přidali i šéfdirigentskou řadu, kterou si mohou posluchači koupit buď v rámci jednotlivých abonentních řad, nebo Sezony na míru,“ konstatovala Kučerová.
Předprodej stávajícím abonentům začne v pondělí 14. května ve 13 hodin, jejich místa jim zůstanou rezervována do 8. června. Pro nové abonenty je prodej spuštěn ve stejný den, mohou vybírat z míst, která zůstala volná z loňské sezony. Ve stejný den začíná také prodej abonmá či jednotlivých vstupenek pro festival Špilberk 2018 a vstupenek pro mimořádné koncerty, Veřejné generální zkoušky, cyklus Mladá krev a Koncerty Kantilény. V pondělí 4. června začne prodej vstupenek na jednotlivé koncerty, Sezony na míru a prodej šéfdirigentské řady v rámci Sezony na míru. „Pro posluchače jsme připravili nové webové stránky s novým systémem prodeje vstupenek. Věříme, že pro ně bude pohodlnější a příjemnější než ten stávající, mimo jiné díky snadnějším rezervacím a platbám on-line,“ uvedla mluvčí Filharmonie Brno Kateřina Konečná.
Orchestr zavítá v nadcházející sezoně na sedm tuzemských festivalů, z toho dvakrát s novým šéfdirigentem – na Smetanovu Litomyšl a MHF Leoše Janáčka. S Dennisem Russellem Daviesem zahraje i ve vídeňském Musikvereinu, což představuje jedno ze čtyř zahraničních hostování. Tím hlavním je pak únorové osmnáctidenní turné po Japonsku.
Programový katalog 63. sezony 2018/19
Dennis Russell Davies
Aktivity Dennise Russella Daviese jako operního a koncertního dirigenta i jako klavíristy a komorního hudebníka jsou charakterizovány rozsáhlým repertoárem, sahajícím od baroka až po nejnovější hudbu naší doby. Davies si získal renomé jednoho z nejinovativnějších a nejodvážnějších dirigentů ve světě klasické hudby a publiku na obou stranách Atlantiku s úspěchem představil pořady, které mu byly výzvou i inspirací. Proslul strhujícími a dobře koncipovanými koncertními programy i svou úzkou spoluprací s mnoha skladateli, mezi něž patří Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Anderson, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.
Na začátku kariéry byl Davies hudebním ředitelem komorního orchestru v Saint Paul v Minnesotě (1972–1980) a šéfdirigentem newyorského American Composers Orchestra (1977–2002). Pak se přestěhoval do Evropy a usadil se v Německu a Rakousku. Byl hudebním ředitelem Stuttgartské státní opery (1980–1987) i šéfdirigentem orchestru Beethovenhalle v Bonnu, hudebním ředitelem Bonnské opery a Mezinárodního Beethovenova festivalu (1987–1995). Vedle toho byl šéfdirigentem Stuttgartského komorního orchestru (1995–2006), s nímž nasnímal komplet 107 symfonií Josepha Haydna pro CD, což byla historicky teprve třetí kompletní nahrávka těchto děl.
V Rakousku byl Davies šéfdirigentem Symfonického orchestru vídeňského rozhlasu (1997–2002), v roce 1997 byl jmenován profesorem dirigování na salcburském Mozarteu a v roce 2002 se stal šéfdirigentem Brucknerova orchestru v Linci a ředitelem opery Landestheater Linz, kde jeho angažmá loni skončilo. Mimo to měl v letech 2009–2016 i úvazek šéfdirigenta u symfonického orchestru ve Švýcarské Basileji. V roce 2014 mu byl v Linci udělen titul „GMD“.
Jako host dirigoval Dennis Russell Davies řadu renomovaných orchestrů, například v Clevelandu, Filadelfii, Chicagu, San Francisku a Bostonu, jakož i Newyorskou filharmonii a symfonický orchestr Yomiuri Nippon. V Evropě spolupracoval s orchestrem Gewandhausu v Lipsku, římskou Accademia di Santa Cecilia, milánským Orchestra Filarmonica della Scala, Národním španělským orchestrem (Orquesta Nacional de España), filharmoniky v Mnichově a Berlíně, Bamberskými symfoniky a Královským orchestrem Concertgebouw v Amsterdamu.
Po debutu na festivalu v Bayreuthu v letech 1978–1980 dirigoval opery na Salcburském festivalu, v newyorském Lincoln Center, v Houston Grand Opera, v Hamburské a Bavorské státní opeře, a to ve spolupráci s řadou režisérů, mezi něž se zařadili Harry Kupfer, Götz Friedrich, Achim Freyer, Peter Zadek, Robert Altmann, Jurij Ljubimov, Daniela Kurz, Robert Wilson a Ken Russell. Operní práci se věnoval i v Chicagské lyrické opeře, newyorské Metropolitní opeře, Národní pařížské opeře, Královském divadle v Madridu a Vídeňské státní opeře.
Během Daviesova působení v Linci bylo v dubnu 2013 slavnostně otevřeno nové operní divadlo. U této příležitosti dirigoval světovou premiéru opery Philipa Glasse The Lost a Straussova Růžového kavalíra. Vedle toho dirigoval v nové budově (Musiktheater) nová nastudování celého Prstenu Nibelungů, Pelléase a Mélisandy, Falstaffa, Salomé, evropskou premiéru díla McTeague i světové premiéry z per Moritze Eggerta a Michaela Obsta. Daviesova práce měla i klíčový a trvalý dopad na koncertní provoz lineckého Brucknerova orchestru: dirigent rozšířil repertoár o moderní díla a získal orchestru nové publikum, často s ním jezdil na turné a nezanedbával přitom ani stěžejní repertoár, tj. nahrával všechny Brucknerovy symfonie ve všech verzích.
V letech 2016–2018 hostuje Dennis Russell Davies mj. s orchestrem Gewandhausu v Lipsku, orchestrem berlínského Konzerthausu, Německým symfonickým orchestrem Berlín, Rozhlasovým symfonickým orchestrem Stuttgart, turínským Orchestra Sinfonica Nazionale, Orquesta Sinfonica de Galicia, Novou japonskou filharmonií a symfonickým orchestrem Yomiuri Nippon. Vystoupil na Pražském jaru (s Filharmonií Brno) a bude účinkovat na festivalu v Ravenně (s Cherubiniho orchestrem).
Dennis Russell Davies se narodil v roce 1944 v Toledu ve státě Ohio a studoval hru na klavír a dirigování na newyorské Juilliard School. Je členem Americké akademie umění a věd. V roce 2014 mu byl francouzskou vládou propůjčen titul komandéra Řádu umění a literatury a v roce 2017 obdržel od rakouské vlády Rakouský čestný kříž za vědu a umění I. stupně.
Kontakt pro média:
Kateřina Konečná, vedoucí PR a marketingu Filharmonie Brno
+420 775 426 040, katerina.konecna@filharmonie-brno.cz