Brno, 27. srpna 2018
Mezinárodním hudebním Festivalem Špilberk v pátek definitivně uzavřela Filharmonie Brno svoji 62. sezonu. A uzavřela ji mimořádně úspěšně: večery na Špilberku letos navštívilo nejvíce posluchačů za posledních sedm ročníků – a to navzdory nižšímu počtu koncertů než v minulých letech. Rekordy si připsaly i další dva klíčové festivaly, které filharmonie ve skončené sezoně pořádala – Moravský podzim a Velikonoční festival duchovní hudby.
Na Špilberk letos zavítalo 3102 posluchačů a průměrná návštěvnost se tak vyšplhala na 83 %. Nejvíce posluchačů přišlo na závěrečný koncert Olympic Symphonic, prodaly se všechny přístavky i vstupenky na stání, celkem 852 míst. Pouze o dva posluchače méně navštívilo koncert Moravia Brass Bandu s večerem filmových melodií. „Dokazuje to, že léto je stvořené pro lehčí programy a především pro spojení klasické hudby s jiným žánrem. Potěšil nás i velký zájem o koncerty našeho orchestru, například na oslavu stoletých výročí Bernsteina a založení republiky zavítalo 637 posluchačů, kteří zaplnili hlediště na nádvoří z pětaosmdesáti procent,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Právě skončená 62. sezona má na kontě další dva festivalové návštěvnické rekordy. První z nich patří říjnovému Moravskému podzim 2017, který navštívilo 4028 posluchačů – a to navzdory zavřenému Janáčkovu divadlu, kvůli kterému se musely akce přesunout do kapacitně menších prostor. Průměrná návštěvnost Moravského podzimu se dostala na 78 %, což je nejvíce od doby, kdy filharmonie festival pořádá. „Troufám si tvrdit, že akce měla několik vrcholů, například večer s názvem Rituály, na kterém zazněly skladby Kutavičiuse a Kabeláče. Nicméně tím největším byla Symfonie sirén na brněnském Výstavišti, na kterou se prodalo všech 1 600 vstupenek a špuntů do uší. Dodnes se nám tato událost připomíná, o její záznam jeví zájem různé televize a rádia, v koprodukci s Bavorským rozhlasem vznikl dokonce televizní dokument, který v dubnu odvysílala německá televize ARD. Potvrzuje se, že se jednalo o projekt mezinárodního významu,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.
Také Velikonoční festival duchovní hudby na přelomu března a dubna 2018 si vedl rekordně. I ten se dostal na špici návštěvnosti od doby pořádání filharmonií, a sice na 81 %. Šest koncertů a trojí Temné hodinky navštívilo 2219 posluchačů. „Mimořádný zájem jsme zaznamenali o závěrečný koncert, kdy nám nestačily přístavky a kvůli mnoha prodaným místům na stání jsme do kostela přidávali i dvě obrazovky. Sešlo se zde několik faktorů, jednak velmi atraktivní program a také fakt, že se před brněnským publikem poprvé představil náš nový šéfdirigent Dennis Russell Davies,“ uvedla manažerka festivalu Lucie Šnajdrová.
Přestože Špilberk teprve skončil, už nyní se připravuje program dalšího ročníku. „Pokud vše vyjde, představíme 21. srpna mimořádně atraktivní cross-over a to tematicky spojený přímo s tímto datem. Stejně tak nás čeká lahůdka na Velikonoce, kdy při zahajovacím koncertě zazní pod taktovkou šéfdirigenta světová premiéra skladby napsané přímo pro nás – a to od mezinárodně uznávaného autora,“ podotkl Mikeš.
Nejbližší připomínka trojice klíčových festivalů se chystá na 20. října 2018, kdy se v Besedním domě odehraje „košt 50. ročníku Moravského podzimu“. Jubilejní ročník festivalu se pak uskuteční v říjnu příštího roku. „Zmíněné návštěvnické rekordy nás mimořádně těší. Zejména proto, že na koncerty chodí jiné publikum než jsou naši abonenti – a daří se nám tak tedy dostávat klasickou hudbu k těm, ke kterým bychom jinak pronikali trošku obtížněji,“ zhodnotila Kučerová.
Kontakt pro média:
Kateřina Konečná, vedoucí PR a marketingu Filharmonie Brno
+420 775 426 040, katerina.konecna@filharmonie-brno.cz