Po14ŘÍJ19:00LA LONTANANZA NOSTALGICA UTOPICA FUTURA / EXPOZICE NOVÉ HUDBYBERGER Konvergencie I, NONO La lontananza nostalgica utopica futura19:00 Besední dům

Čas

(PONDĚLÍ) 19:00

LZE KOUPIT SE SLEVOU „FESTIVAL NA MÍRU“. SYSTÉM VÁM AUTOMATICKY ZAPOČÍTÁ SLEVU PŘI KOUPI
2 různých koncertů -20%   /   3 koncertů -30% / 4 koncertů -40%   /   5 a více koncertů -50%

Popis

BERGER Konvergencie I
NONO La lontananza nostalgica utopica futura

Tereza Horáková housle
Sarah Jedličková elektronika

Přijďte si poslechnout unikátní hudební spojení dvou zásadních děl soudobé hudby – Konvergencie I Romana Bergera a La lontananza nostalgica utopica futura Luigiho Nona. Přestože každý z těchto skladatelů přistupuje ke kompozici jinak, spojuje je důraz na etiku a filozofický rozměr jejich tvorby. Pro oba byla hudba způsobem, jak reagovat na svět, reflektovat jeho nespravedlnosti a otevírat posluchačům nové pohledy na lidské osudy.

Slovenský skladatel Roman Berger ve své skladbě Konvergencie I pro sólové housle zkoumá proces hudebního sbližování. Tato experimentální skladba vznikla z autorovy touhy zjistit, jak lze z náhodně rozložených tónů postupně vytvořit souvislý hudební tok. Výsledkem je kompozice, ve které se jednotlivé tóny sbíhají a vytvářejí dramatický hudební motiv, který se v průběhu skladby transformuje. Pro Bergera je hudba nejen estetickým aktem, ale i etickým vyjádřením – a Konvergencie jsou toho skvělým příkladem. Skladba odráží autorovo hledání řádu a harmonie v náhodě, což je proces, který posluchače vtáhne do světa plného hudební intenzity.

Druhou skladbou večera bude La lontananza nostalgica utopica futura italského skladatele Luigiho Nona, které přináší zcela jiný pohled na práci s prostorem a zvukem. Tato skladba pro sólové housle a osmistopý zvukový záznam není tradičním koncertním formátem, ale spíše zvukovou cestou. Houslistka Tereza Horáková se pohybuje mezi notovými pulty rozmístěnými v prostoru sálu, zatímco elektronická kouzelnice Sarah Jedličková bude reagovat na její interpretaci zvukový záznamem. Výsledkem je dynamický dialog mezi houslemi, elektronickými zvuky a tichem, kde každý pohyb a každá pauza nabývají hlubšího významu. Nono v tomto díle pracuje s myšlenkou lidského putování, kdy každý krok, každá změna polohy houslisty mění hudební zážitek a vyvolává nové emoce.

Nonova tvorba je známá svou schopností vytvářet hudební struktury, které přinutí posluchače přemýšlet o vztahu mezi zvukem a prostorem. La lontananza je nejen zvukovým putováním, ale také filozofickou reflexí lidské cesty, kde každý tón a každé ticho vypráví příběh.

Tento večer nabídne posluchačům fascinující kontrast – zatímco Berger zkoumá proces hudební konvergence a sbližování tónů, Nono nás zve na cestu prostorem, kde se zvuk mění podle toho, jak ho vnímáme. Oba skladatelé kladou důraz na to, aby hudba nesla morální a filozofické poselství, a právě tato spojitost činí jejich díla tak výjimečnými.

 

Tereza Horáková začala hrát na housle v Základní umělecké škole v Hostivaři u MgA. Ondřeje Štochla. Od roku 2015 studovala na Pražské konzervatoři ve třídě prof. Pavla Kudeláska. Pravidelně navštěvuje mezinárodní interpretační kurzy, např. Allegro Vivo v rakouském Hornu ve třídě houslistky Sophie Jaffé, Ševčíkova akademie s Josefem Špačkem i masterclassy, např. s houslistkou Cynthií Freivogel. Vystupovala jako sólistka s Komorním orchestrem Berg, dále se souborem Opera diversa a sólově vystoupila také na koncertech uměleckého sdružení Konvergence a na festivalu soudobé duchovní hudby Forfest. Je členkou tria Helix, které se zaměřuje především na interpretaci soudobých děl. V roce 2021 provedla v rámci absolventského koncertu 1. Houslový koncert Karola Szymanowského s Karlovarským symfonickým orchestrem pod taktovkou Miriam Němcové. Rovněž se věnuje interpretaci staré hudby, zejména německého baroka. Působila jako koncertní mistr Barokního orchestru Pražské konzervatoře. Pravidelně vystupuje s některými českými barokními soubory, jako je Concerto Aventino, Collegium Marianum nebo Czech Ensemble Baroque. V současné době studuje na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber ve třídě prof. Natalie Prishepenko.

Sarah Jedličková absolvovala Pražskou konzervatoř a hudební režii na HAMU v Praze, kde pokračuje v doktorském studiu. V rámci stáže na Sibeliově Akademii v Helsinkách se věnovala elektroakustické kompozici a hře na violoncello. Několikrát vystoupila na koncertech Nadace Bohuslava Martinů a odehrála řadu sólových recitálů v ČR, Makedonii, Kanadě a Finsku. Jako hudební režisér spolupracuje s řadou sólistů jako Vladimir Milošević, Gert Hecher, ansámblů (Kukal Quartet, Corvus quartet) a orchestrů (Barokní orchestr Pražské konzervatoře, Český národní symfonický orchestr). Jako interpret-performer se zapojila do multižánrového projektu UMPRUM.wav. V oboru sound design spolupracovala na projektech Picturam (taneční představení od Evy Rezové), Schena Maaro (sound design and performance na módních přehlídkách „We are Next“ a „Diplomaselection“) nebo tanečním představení Poutníci od choreografky Anny Benhákové.

 

Místo

Besední dům

Komenského náměstí 534/8, Brno