Čt17ŘÍJ20:00Čt21:00COMMUNICATING VESSELS / EXPOZICE NOVÉ HUDBYCOMMUNICATING VESSELS / Hanousek, Chaloupka, Mikyska, Švihálková, Wróblewski20:00 - 21:00 Vodojemy Žlutý kopec

Čas

(ČTVRTEK) 20:00 - 21:00

LZE KOUPIT SE SLEVOU „FESTIVAL NA MÍRU“. SYSTÉM VÁM AUTOMATICKY ZAPOČÍTÁ SLEVU PŘI KOUPI
2 různých koncertů -20%   /   3 koncertů -30% / 4 koncertů -40%   /   5 a více koncertů -50%

Popis

Koncert je vyprodán. Pro velký zájem přidáváme další koncert ve 21:30 hodin.

HANOUSEK, CHALOUPKA, MIKYSKA, ŠVIHÁLKOVÁ, WRÓBLEWSKI

Radim Hanousek saxofon, basklarinet
Michal Wróblewski saxofon
František Chaloupka elektrická kytara
Ian Mikyska mikrotonální elektrická kytara
Kristýna Švihálková bicí nástroje

V hlubinách Vodojemů Žlutý kopec se odehraje světová premiéra jedinečného hudebního projektu Communicating Vessels. Tento koncert spojuje pět skladatelů a hudebníků, kteří vytvořili hudbu přímo pro prostor vodojemů, kde každá nota rezonuje mezi stěnami a vytváří tak neobvyklý hudební dialog mezi prostorem a zvukem. Communicating Vessels vás vezme na cestu, kde hudba a prostor splývají do jednoho celku

Communicating Vessels (Spojené nádoby) je společné dílo pětice skladatelů a zároveň interpretů, které vzniklo na objednávku festivalu Expozice nové hudby. Hodinový akustický zážitek je koncipován pro jedinečnou lokalitu dvojice brněnských Vodojemů, které budou návštěvníci moci prozkoumat akusticky i prostorově. Spojené nádoby tematizují a „oslavují“ uchovávání látek různých fyzikálních skupenství, které se staly samozřejmostí našeho každodenního života až do míry, že je téměř nevnímáme. Sklenice, hrnek na kávu, dóza či kbelík na vodu prochází sice evolucí velmi pomalým tempem, ale tvoří nepostradatelné objekty našeho života. Za nádobu se také označuje člověk vnímající a myslící, jehož mysl může být naplněna různým obsahem. Stejně jako v případě hydrostatického tlaku, ani u člověka nezáleží na množství „kapaliny“, ale na hloubce nádoby…

Za „spojení nádob“ by se také dalo považovat spojení pěti hudebníků-skladatelů v tomto projektu. Každý z nich se zabývá specifickou oblastí současné komponované, improvizované či v tomto smyslu „syntetické“ hudby. V mnohém by se za spojené nádoby dal považovat také průsečík, který je všem společný – zájem o klasickou hudbu i avantgardní hudbu 20. století a současnosti.

 

Radim Hanousek se zaměřuje na různé podoby improvizace, intermedialitu a projekty na pomezí jazzu a soudobé vážné hudby, a to jako interpret (saxofonista a basklarinetista) i jako skladatel a pedagog. Jako improvizátor spolupracuje s mnoha umělci z celé Evropy, spoluorganizuje mezinárodní setkávání improvizátorů FreeForms. Je autorem hudby pro řadu ansámblů (Faun Ensemble, Dust in the Groove, Mikroopery, Lichtzwang, Contriology, Radost Ensemble, NOCZ, Corazon Quartet), scénické hudby (bazmek entertainment, Mikro-teatro, Feste, Orbita). Vede vlastní projekt Dust in the Groove, je stálým členem ansámblů NOCZ, PMP Orchestra, Cotatcha Orchestra a pravidelně vystupuje s Vienna Improvisers Orchestra a Divergent Connections Orchestra. Organizuje workshopy pro děti a klienty s mentálním a psychickým postižením Malujeme hudbu na téma improvizace a grafické partitury. Je dramaturgem festivalů FAUN, Ponavafest a Festival ošklivé hudby. Více na www.radimhanousek.cz.

Skladatel František Chaloupka spolupracuje s předními hudebníky a dirigenty ze světa současné „vážné“ a klasické hudby v Evropě i Americe. Jeho skladby byly premiérovány např. soubory Ensemble Modern, Klangforum Wien, New Century Players Los Angeles, Aleph Gitarrenquartett, IEMA International Ensemble Modern Academy, Janáčkova filharmonie, ONO Orchestra, Ostravská banda nebo Trio Accanto. Jeho kompozice uvedly festivaly jako Musica Viva Munich, Musikprotokoll Graz, Wien Modern, Ostrava Days, Pražské jaro, Gaudeamus Muziekweek Utrecht a další. Na jaře 2023 se v newyorské Bohemian National Hall v podání ansámblu Ostravská banda s dirigentem Jiřím Rožněm konala premiéra jeho skladby The Witch Waltzers 1–3. V červnu 2024 uvedl festival NODO premiéru jeho celovečerní opery Zaprodanec pro sóla, sbor a orchestr, inspirované dílem J. A. Komenského. Jeho kompozice Allegory of the Cave II byla zařazena mezi 9 nejvýraznějších děl doporučených pro světové vysílání na přehlídce International Music Council (IMC) ve Vilniusu. Více na www.frantisekchaloupka.com.

Ian Mikyska je skladatel usazený v Praze, který často pracuje se zvukem mimo úzce vymezený prostor hudby – tvoří instalace, videa, texty, performance a jiné formy. Studoval kompozici na londýnské Guildhall School of Music & Drama a absolvoval stáže na Universität der Künste v Berlíně a na Centru audiovizuálních studií FAMU. Dále studoval režii alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU. Jeho hudba často zkoumá témata pomíjivosti, kontemplace, křehkosti, vztahy mezi posloucháním a jinými smysly a všednodennost a její zvuky. Mezi ansámbly, které objednaly a hrály jeho hudbu, jsou například Klangforum Wien, asamisimasa, Orchestr Berg, Janáčkova filharmonie Ostrava a Ostrava New Orchestra. Ian je také spoluzakladatelem ansámblů Prague Quiet Music Collective a Stratocluster a působí jako zástupce šéfredaktora Czech Music Quarterly a překladatel z češtiny do angličtiny. Více na www.ianmikyska.com.

Kristýna Švihálková je bubenice, performerka, improvizátorka a skladatelka. Vystudovala magisterský obor Hra na bicí nástroje na brněnské JAMU, kde pokračuje v doktorském programu. Během studií získala roční stipendium na California Institute of the Arts a HSLU Hochschule Luzern-Musik. Její hudební praxe je zaměřena na soudobou hudbu a instrumentální divadlo (spojení hry na nástroj se zpěvem, recitací, pohybem, choreografií, světelným designem a videoprojekcí). Je členkou souboru Hausopera specializujícího se na site-specific operu. Spolupracovala s orchestry a ansámbly jako Filharmonie Brno, kapela Něco si přej, Percussion Ensemble JAMU, Brno Contemporary Orchestra, Ensemble Opera Diversa, National Theatre Brno nebo EnsembleSpectrum. Mimo interpretaci pracuje jako lektorka hudebních workshopů pro děti ve vzdělávacím centru Filharmonie Brno. Provedla řadu českých premiér skladeb zahraničních autorů. Více na www.kristynasvihalkova.art.

Michal Wróblewski je skladatel, improvizátor a experimentální hudebník, který vystudoval skladbu, improvizovanou hudbu a jazzovou interpretaci v Oslu a Brně na Katedře kompozice a multimediální tvorby JAMU, kde loni v září obhájil disertační práci na téma improvizačních principů a vnímání času v rámci procesu improvizace. Michal působí v souborech E Converso, JWQ, Karm a Toša, pro které také skládá, kromě toho jako improvizátor spolupracuje s hudebníky z celého světa, komponuje pro různé ansámbly a interprety, je uměleckým ředitelem festivalu Jazz Goes to Town, kurátorem koncertní série Hybrid Sessions, zakladatelem a spoluvedoucím vydavatelství Ma Records a kolektivu pro experimentální hudbu Ma Kolektiv.

 

Místo

Vodojemy Žlutý kopec

Tvrdého 15, 602 00 Staré Brno