TISKOVÁ ZPRÁVA Brno, 10. 12. 2019
Do druhé půle unikátního projektu slavícího beethovenovské výročí vstupuje už zítra Filharmonie Brno spolu se světoznámou klavíristkou Elisabeth Leonskou. Kompletní provedení Beethovenových klavírních koncertů ve dvou týdnech. Minulý týden zazněly během tří vyprodaných večerů první tři koncerty, od zítřka do pátku jsou na programu zbývající dva. „Čtvrtý Beethovenův koncert je výjimečný tím, že poprvé v historii klavírního koncertu zahajuje úvodní větu sólista bez doprovodu orchestru. Vznikal v autorově takzvaném heroickém období a obsahuje tedy řadu jeho témat, například jistou příbuznost s Osudovou,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.
Také Koncert č. 5, s přídomkem Císařský, přináší do té doby neslýchaný úvod, a to v podobě vzletných kadencí sólového klavíru, do nichž místy zasahuje orchestr. „Ten přídomek nepochází od Beethovena, podle všeho jej získal později díky svému majestátnímu charakteru a heroické tónině Es dur. Jedna z legend praví, že jistý francouzský důstojník, přítomný vídeňskému provedení, dílo označil za císaře mezi koncerty,“ podotkl Mikeš. Doplnil, že všech šest večerů se odehrává pod taktovkou šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese.
Stejně jako u prvních tří děl i zbývající dvě přednese za doprovodu orchestru Elisabeth Leonskaja, která již několik desetiletí patří k nejceněnějším osobnostem pianistického umění. Jako sólistka vystupovala prakticky se všemi nejvýznamnějšími světovými orchestry, za svoje nahrávky byla bezpočtukrát oceněna. „Tento projekt, to byl nápad šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Ráda s ním spolupracuji, je ztělesněním naprosto jasné mysli a chápání toho, jaké gesto orchestr potřebuje. Ztělesněním absolutní přesnosti všeho. Hudbu miluje, přistupuje k ní ale intelektuálně, přesný opak toho, co bych nazvala utržením z řetězu,“ uvedla Leonskaja v rozhovoru pro prosincové vydání časopisu Harmonie.
Kompletní uvedení klavírních koncertů zahajuje oslavy Beethoven 250. „Při tvorbě sezony jsme stáli před otázkou, jak se postavit k výročí narození tohoto velikána, který je repertoárovou konstantou každé sezony. Zařadit jako vždy jednu dvě skladby a zdůraznit, že tentokrát zní při příležitosti výročí? Rozhodli jsme se jít nápaditější cestou,“ uvedl Mikeš.
Na Nový rok proto zazní Beethovenova Devátá v kombinaci s Ullmannovou Slovanskou rapsodií a Coplandovou Fanfárou pro obyčejného člověka, aby vzniklo univerzálně platné humanistické poselství symfonie. „V únoru nás čeká kompletní provedení všech Beethovenových sonát a variací pro violoncello a klavír v podání našich violoncellistů a šéfdirigenta, tentokrát v roli klavíristy,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Celá abonentní řada Filharmonie Brno doma I (FBD I) pak představuje poctu Beethovenovi, když zasazuje jeho dílo do dobového kontextu. Zazní v ní například monumentální oratorium Lenora Beethovenova přítele Antonína
Rejchy, také skladby novoříšských rodáků Pavla a Antonína Vranických, kteří patřili do okruhu Beethovenových vídeňských přátel, prvnímu jmenovanému Beethoven dokonce svěřil dirigování premiéry své První symfonie. Na programu je hudba Mozarta, na něhož Beethoven navazoval, Schuberta nebo Schumanna, kteří naopak vědomě vycházeli z Beethovenových podnětů.
Stejně jako první tři večery s Elisabeth Leonskou, jsou i zbývající tři tento týden vyprodány. Zbývá posledních pár míst Stání+, která fungují tak, že pokud v sále zůstanou těsně před začátkem koncertu volná místa, uvaděčky na ně usadí posluchače se vstupenkou na Stání+. K dispozici jsou v předprodeji i online na filharmonie-brno.cz
Kontakt pro média Kateřina Konečná, vedoucí PR a marketingu Filharmonie Brno
+420 775 426 040 katerina.konecna@filharmonie-brno.cz